Den begagnade bilen

För många människor är det inte hunden utan det är bilen som är ens bästa vän. Har du bilen som din bästa vän och ska köpa en ny så gäller det att lyckas ta reda på så mycket fakta som möjligt innan köpet klubbas igenom.

När det kommer till att handla en begagnad bil så finns det otroligt många fördelar, men du kan även råka på enorma misstag om du inte vet vad du gör. Ofta gör vi det för att vi vill känna att vi ska göra ett kap och komma lite billigare undan, om du inte är ute efter en Ferrari 250 GTO som det bara finns 39 exemplar av i hela världen. Då är det bara att plocka fram det svarta kortet och upp med miljonerna. Men, det är oftast inte anledningen till att man köper begagnat, för att fina extrema exemplar. Oftast vill vi komma så billigt och bra undan och känna att vi gjort en bra bilaffär. Då ungefär hälften av alla begagnade köp görs privat är det viktigt att känna till vad det är du bör fråga för att inte bli snuvad på konfekten. Välj Advisa när du ska låna pengar till ditt bilköp om du vill få ett bra lån för att göra din affär så bra som möjligt. För även om det är en begagnad bil du ska införskaffa så rör det sig ofta om stora summor man behöver låna till. Här kommer några fler snabba tips som är värda att tänka på:

• Se till så att det är rätt ägare till bilen och att du får alla bevis som krävs för att inte råka ut för en stulen bil. Då kommer du bli tvungen att lämna ifrån dig den och tyvärr inte få dina pengar tillbaka. Det är med andra ord upp till dig.
  • Du har ingen ångerrätt så ha med dig någon kunnig så du kan känna styrka från en annan person.
  • Kolla om bilen är besiktigad och be om att få se dess protokoll samt om skatten är betald.

Lycka till med din bilaffär!